75 jaar Bernafon

Belangrijkste mijlpalen

1946 - 1974

Een Zwitserse leider in hoorzorg

Het begon allemaal in Zwitserland toen de jonge Hans Gfeller Jr., een technische student, de hoortoestellen van zijn vader in zijn handen kreeg en besloot om zijn eigen hoortoestel te bouwen.

1946

Het startpunt

Met twee fabrieken in de omgeving van Bern, was Gfeller AG een telecommunicatiebedrijf dat vooral bekend was om zijn telefoons. Hoewel succesvol, bleef het management altijd uitkijken naar mogelijkheden voor uitbreiding. De grote doorbraak kwam toen de eigenaar van het bedrijf, Hans Gfeller Sr., thuiskwam van een reis naar de VS met een gloednieuw hoortoestel. Zijn zoon, Hans Gfeller jr., was er bijzonder in geïnteresseerd. Maar in plaats van te bewonderen wat op dat moment de beste audiologie-technologie was, pakte hij een schroevendraaier en haalde het toestel stukje voor stukje uit elkaar. Kort daarna begon hij met de ontwikkeling en verkoop van zijn eigen geluidsversterkingsapparaten via het familiebedrijf.

  • Een bezoek van de Zwitserse post-, telefoon- en telegraafdienst (PTT), een zakelijke klant. Hans Gfeller Sr. is de vijfde van rechts.

  • Hans Gfeller Jr. & Hans Gfeller Sr., met hoortoestellen

December


“Een contract is gesloten met A. Kunz & Co, Zürich, en E. Singer, Bern, voor de levering van 250 3-buizenversterkers voor slechthorenden, tegen een verkoopprijs van 128 Zwitserse Francs, de productiekosten inclusief tests en constructie ongeveer 76 Francs. Een eerste model wordt voltooid en zal in de komende dagen klaar zijn.”

Notulen van de raad van bestuur, 20 december 1946.

1949

Een onmiddellijk wereldwijd succes

De belangstelling voor de Gfeller hoortoestellen nam ook buiten Zwitserland snel toe. In 1949 werden verkoopcontracten gesloten tot in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Een paar jaar later werd een eerste verkoopfiliaal geopend in Stuttgart, Duitsland.

  • Hoortoestellen testen, circa 1950

  • Hoortoestelproductie, circa 1950

1954

Van draagbaar tot achter het oor

Het eerste draagbare hoortoestel van Bernafon was een tweedelig toestel met buizenversterkers en een gloeidraadbatterij die de gebruikers in een apart doosje moesten meenemen. Toen transistors steeds kleiner werden, introduceerde Gfeller AG zijn eerste achter-het-oor toestellen.

mini_vakuumroehre_384x384

Ontwikkeling van mini vacuümbuizen- naar de transistorversterker (schaal: 1:2)

1975 - 1994

Uitbreiding en consolidatie

De economische crisis van 1973, gecombineerd met snelle technologische veranderingen, bepaalden de strategie van het bedrijf voor de daaropvolgende jaren. Om een plaats te veroveren in een steeds meer concurrerende markt, moest Gfeller AG - nog steeds voornamelijk een telecommunicatiebedrijf - al haar aandacht verleggen naar hoortoestellen.

1982

Introductie van de T-Serie

De T-serie, die als eerste was uitgerust met geïntegreerde schakelingen en twee kleine chips binnenin, bleek een doorslaand succes. Na verdere verfijning in de daaropvolgende jaren, was het product zo populair dat het in productie bleef tot 2002.

1987

Ascom fusie

Het bedrijf Gfeller fuseert met Autophon, Hasler en Zellweger en vormt Ascom. De nieuwe groep had 14.000 werknemers in dienst en was goed voor een jaaromzet van CHF 2,2 miljard.

Eerste digitale hoortoestel

Na vier jaar ontwikkeling was PHOX, het eerste digitaal programmeerbare hoortoestel ter wereld, gereed.

phox_tek_enduser_384x384

Eerdere apparaten moesten door een audicien handmatig met een schroevendraaier worden afgesteld. Met PHOX konden aanpassingen worden uitgevoerd met behulp van een programmeerunit waar een Intel-processor was ingebouwd. Aanpassingen konden worden uitgevoerd voor maximaal tien verschillende parameters.

phox_tek_enduser_384x384

Eerdere apparaten moesten door een audicien handmatig met een schroevendraaier worden afgesteld. Met PHOX konden aanpassingen worden uitgevoerd met behulp van een programmeerunit waar een Intel-processor was ingebouwd. Aanpassingen konden worden uitgevoerd voor maximaal tien verschillende parameters.

1989

Een belangrijke speler in de industrie

Met grote trots kon de bedrijfsleiding werknemers en aandeelhouders vertellen dat de nieuwe groep op de elfde plaats stond van 's werelds grootste telecommunicatiebedrijven.

1992

Overname hoortoestelactiviteiten Bosch

Het bedrijf groeide verder door de overname van de hoortoestelactiviteiten van de Duitse firma Robert Bosch GmbH. In datzelfde jaar opende het bedrijf een eigen verkoopafdeling in Berlijn.

1994

Verkoop van Ascom Audiosys aan William Demant Holding

In het kader van een nieuwe strategie die door de Ascom groep is bepaald, is besloten dat diverse activiteiten moeten worden afgestoten. De productie van hoortoestellen wordt vervolgens overgenomen door het Deense William Demant.

1995 - 2021

Op weg naar innovatie

Na de overname door William Demant Holding - met een kernactiviteit die sterk geworteld is in hoorzorg - werd begonnen met afstemming en samenwerking op het gebied van productie en logistiek. Productontwikkeling, marketing en verkoop bleven gescheiden en werden onafhankelijk uitgevoerd.

1995

De naam Bernafon en het nieuwe hoofdkantoor in Bern-Bümpliz

De verschillende divisies krijgen een nieuwe naam: ‘Bernafon’. Voor het eerst verbindt en verwijst Bernafon naar het product, de firma erachter en het gloednieuwe hoofdkantoor in Bern-Bümpliz.

Bernafon op weg naar innovatie


1999

Smile

Eerste volledig digitale hoortoestel

2002

Symbio

's Werelds eerste ChannelFree™ hoortoestel

2007

Brite

Bekroond ontwerp met externe speaker

2012

Chronos

Nano receiver-in-the-ear hoortoestel met feedback canceller

2018

Zerena

Eerste hoortoestel dat compatibel is met smartphones

2019

Viron

Eerste Li-ion oplaadbare hoortoestel

2019

Leox

Een True Environment Processing™ hoortoestel voor mensen met een zeer ernstig gehoorverlies

2020

Alpha

Eerste hoortoestel in de branche met Hybrid Technology™

2021

Nieuwe mogelijkheden in het vooruitzicht

Dankzij een duidelijke richting en focus op hoogwaardige producten, toonaangevende technologie en uitstekende ondersteuning, blijft Bernafon evolueren en haar marktaandeel vergroten. Door cliënt- en gebruikersbehoeften en verwachtingen in een veranderende branche, hebben we interessante jaren in het vooruitzicht.

Visuele identiteit

Het Bernafon logo

Bernafon is een Zwitsers bedrijf dat zich inzet om beter horen gemeengoed te maken en ons logo is een visuele uiting van die toewijding. Terwijl onze tagline duidt op het enthousiasme en de passie die ons drijven, staat het ooricoon naast het woordmerk voor onze belofte om hoogwaardige producten met toonaangevende technologie te leveren.

bernafon_logo

Evolutie van het logo

Wist u dat ons allereerste logo in 1946 versierd was met een kruisboog? In de periode tussen de wereldoorlogen en tijdens de Grote Depressie was dit accessoire een veel voorkomend kenmerk van Zwitserse handelsmerken. Als alternatief voor het Zwitserse kruis symboliseerde de kruisboog kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid, eigenschappen waar we vandaag de dag nog steeds een rijke betekenis in vinden.

  • 1946-1958

    bernafon_logo_1946

  • 1958-1986

    bernafon_logo_1958

  • 1986-1999

    bernafon_logo_1986

  • 1999-2007

    bernafon_logo_1999

  • 2007-2021

    bernafon_logo_2007

Onze naam komt van de stad waar we vandaan komen - Bern, Zwitserland. Het past ook goed bij ons, omdat de Berners bekend staan als een pragmatisch en verantwoordelijk volk.

Productcampagnes

  • Herinnert u zich "Heidi" nog? Dat was een echt Zwitserse campagne om SwissEar in 2005 te promoten.

  • Veelgeprezen campagne. Zowel het Brite hoortoestel (winnaar van de Red Dot award) als de campagne werden erkend als gedenkwaardig en uniek (2007).

  • Internationale erkenning. De Bernafon Great Plus film won een Gouden Dolfijn bij de Cannes Corporate Media & TV Awards in 2016.

  • Zwitserse hotelier. Charles Frey, onze trendy woordvoerder voor Zerena, stond op de cover van het eerste Bernafon HF magazine (2017).

Meer campagnehoogtepunten

Smile (1999)

:-)

Symbio (2002)

Het meest nauwkeurige beeld van geluid

Prio (2006)

De beste van de klas

Xtreme (2007)

Ga tot het uiterste

Vérité (2009)

Helder natuurlijk geluid

Veras (2011)

Een nieuw perspectief op horen

Chronos (2012)

Het is zover

Acriva (2013)

Focus op maximale precisie

Carista (2013)

Hoor het verhaal tot in detail

Juna (2014)

Voor een eersteklas hoorervaring

Supremia (2015)

Sterk vanuit elk perspectief

Zerena (2018)

Het nieuwe dynamische horen

Viron (2019)

Het geluid van Viron. Nog dichter bij de werkelijkheid.

Leox (2019)

Ontdek de spontaniteit

Alpha (2020)

Bernafon Alpha. Inspired by the best.

Testimonials van medewerkers

Hoe is het om bij Bernafon te werken?

"Onze slogan 'Your hearing, our passion' is zo waar voor mij. Te horen dat een 9-jarig meisje geluid ontdekt dankzij onze hoortoestellen is zo bevredigend, vreugdevol en onbetaalbaar."
Silvana P., Brand Manager, Italië

"Ik ben erg dankbaar voor het ongelooflijke netwerk van mensen met wie ik samenwerk. Onderzoekers aan universiteiten, distributeurs, hoorzorgprofessionals - ik heb van allemaal veel geleerd."
Neil H., Hoofd Audiologie, Bern

"Met een paar collega's richtten we een muziekband op, de Bernie Bees. We speelden op kerstfeestjes en ook op evenementen voor klanten. We oefenden in onze vrije tijd en het management ondersteunde ons met een oefenruimte en wat apparatuur. Dat was erg leuk."
Uwe B., Hoofd Product Management, Bern

"De bijzondere werksfeer bij Bernafon moet benadrukt worden. Professionaliteit, vriendelijkheid en de bereidheid om te helpen zijn alom aanwezig. Dat is onbetaalbaar."
Andrzej P., General Manager, Polen

"Eén van de leukste dingen van mijn werk is dat ik een of twee keer per jaar andere productspecialisten van over de hele wereld ontmoet op het hoofdkantoor in Bern. Altijd een leuke tijd."
Merlijn V., Productspecialist, Nederland

"Werken voor het merk Bernafon is als werken voor een wereldwijde grootmacht, maar waar iedereen je naam kent. Als de klus geklaard moet worden, kan dat met de hulp van uw lokale teamleden of met die van een collega duizenden kilometers verderop."
Gregory S., Sales Manager, VK

"In een trainingsfunctie moet je veel reizen en dat brengt veel avonturen met zich mee."
Sonja K., Hoofd Opleiding en Productondersteuning, Bern

"Wij zijn van Canada naar Zwitserland verhuisd en Bernafon heeft ons de basis gegeven om een geweldig Zwitsers leven op te bouwen."
Jennifer H., Editor, Bern

"Mijn favoriete dingen om voor Bernafon te werken zijn: de fantastische technologie, het hechte familiegevoel in het hele bedrijf en dat we de underdogs zijn! We houden de dingen oprecht en eerlijk."
Navjeet S. J., Training Manager, VK

"Bernafon hecht veel belang aan het welzijn van de werknemers. Dit komt ook tot uiting in de visie van het bedrijf, die ik zeer waardeer."
Tiziana D., Social Media Manager, Bern

"Ik hou van de teamgeest en de tradities. Eens per jaar gaat ons team een uur lang raadsels oplossen in Berns nieuwste escape rooms. Teamwork, probleemoplossend vermogen en verbeeldingskracht zijn de sleutel om de schat te vinden of uit een netelige situatie te ontsnappen."
Myriam S., Projectleider Marketing Communicatie, Bern

"Ik hou van de vele activiteiten met collega's na het werk."
Marc E., Projectleider, Bern

"Ik vind het geweldig dat er in het Bernafon team een geweldige teamgeest heerst."
Graeme T., Marketing Manager, VK

"Bernafon is mijn tweede thuis geworden. Ik heb kunnen groeien als persoon en als professional met een geweldige groep mensen die ik graag mijn vrienden noem."
Melissa M., Marketing Coördinator, Spanje

"Wat ik het leukst vind, is dat ik werk voor een geweldig merk in een interessante branche."
Fabio L., Regional Sales Director, Bern

“Samen stellen we mensen in staat om beter te horen en communiceren. ”

“Samen stellen we mensen in staat om beter te horen en communiceren. ”